Friday, January 27, 2012

Monoloque-Jejak Tanah

Hi guys,

kali ni blog aku berwajah baru,there is no more rubbish2 stuff yg aku nak share ngan korang..layout baru n simple,xde lagi dah feeling2 Dr Love..its more into talking about music...MALAYSIAN MUSIC..so,mesti ada member2 aku yg mcm terkejut beruk pasal perubahan radikal blog ini...disbbkn atas nasihat beberapa orang pembaca,mereka menggalakkan aku mengulas serba sedikit tentang music Malaysia ni..so,aku akan cakap pasal album n lagu je..pasal artis baik korang baca .




ok,untuk kali ni..sebagai tanda penghargaan,aku nak wat review album Jejak Tanah by Monoloque. Anyway,first time aku dengar nama kumpulan ni sgt cool sbb aku feeling2 diorang mendapat ilham dr perkataan MONOLOG..skali,biler study rupa2nya diorang nye nama berinspirasikan perkataan menolak yg didialekkan dlm loghat kelanatn Monolok..agak cool juga..mungkin sbb diorang menolak sebarang unsur jajahan music barat kot.ok..back to business,album Jejak Tanah ni sgt baru dr segi komposisi lagu dia..why?




1-monoloque ni secara sirahnya,diorang ni roots dari butterfingers..so,loque selaku kepala kumpulan mcm dah jumpa track baru bg mendekatkan music dia ngan Malaysians..

2-music dia sgt eksperimental tetapi eksperimen dia kali ni bagi aku berjaya..bile ko dgr lagu dia,half of urself ada kat Boston,n half lagi diri ko ada kat Kuala Kangsar(hah,macam mana tu).maknanya,kalau korang drive smbil layan album dia,the mood tu ada,air lagu tu semacam...walaupun cara nyanyian loque tu melanggar fitrah sikit.hehe(sorry bro)

















3-aku suka kombinasi suara gadis2 didalam album ni iaitu Atilia & Azlina Aziz..pemilihan mereka sgt ada sentuhan peribadi..maknanya,album ni x gunakan pun penyanyi yg dah top..aku dpt rasa yg diorang membuat pemilihan penyanyi berdasarkan karekter lagu berkenaan...bravo

4-susunan muzik dlm album ini sgt menghargai warisan budaya malaysia.ada sesetengah lagu mengetengahkan elemen viola melayu(ala...citer p.ramlee byk guna time sedey2)..dan aku dpt rasakan yg Monologue menjunjung semangat kemelayuan yg tinggi.tu sebb tajuk album pun dah lain..cover album apatah lagi..



rumusannya.aku bagi album ni **** sbb dia x smp 10 lagu pun.kalau dia wat album full 10 lagu disertakan cd hardcover,mungkin extra skit aku bg..but yg penting is music dia..packaging tu bonus je..good luck to MOnoloque,all the best to u guys

No comments:

Post a Comment