Wednesday, August 24, 2011

Journey To Mabul

Hi guys,

As per usual, setiap tahun aku akan mendapatkan mana-mana usaha untuk bercuti.Mcm tahun lepas,dengan dateline yang hampir sama,aku telah berlibur di Pulau Tioman.Pada edisi tahun ini,aku dan juga rakan-rakan sepejabat telah hampir membuat kerja gila dengan bercuti ke Mabul,SABAH.


nak cuti???????????..i pun nak join skali

Sebelum nak pergi ni pun,byk sgt isu yang timbul.Maklumlah,bile big bos mcm xberapa nak bg cuti kat kitorg pergi,tapi gagahkan telinga & tebalkan muka jugaklah dibuatnya bila sessi touching2 melanda.Akhirnya kami pun berjaya jugak pi.Nak tgk siapa yg ngepi..

nilah geng-geng budak nakal..memang kena blacklist la..

NAMUN,seperkara yg perlu diingatkan..ketua kami merangkap Fatin Hamamah telah membuat langkah 'bijak' tatkala menempah tiket kapal terbang.Beliau telah membeli tiket kapal terbang menuju ke Kota Kinabalu yer bg tujuan memperoleh permandangan indah sepanjang perjalanan.Nmun masa yg dipilih tidak beberapa sesuai yer,apabila perjalanan kami yang mengambil masa selama lebih 8jam itu terpaksa ditempuh pada waktu MALAM.sight seeing katanya!!! sangat laa

Untuk perjalanan 8 jam itu pula,ianya dipandu oleh 2 jurupandu ala-ala bohjan iaitu IPIN & aku sendiri.Seronokkan gadis2 tersebut,tetapi nak wat camne,kena adil la..diorang dah tempah kan bagai2 untuk kitorng,kitorang jadila drebar pulakkan.

Sepatutnya,sekiranya anda ingin ke Mabul,anda perlulah menaiki pesawat yang berhenti di Tawau.jadi xdelah anda menepuh daerah Bundu Tuhan dan gamaknya lagi.Tetapi,kalau anda sukakan sesuatu yg mencabar seperti geng-geng giler ini..bolehlah anda mencubanya kelak ye...(amaran awal,sepanjang perjalanan plz bw GPS).FYI,Pulau Mabul terletak di daerah Semporna.Semporna ni sgt rare sebb dia mcm satu teluk yg sgt besar dan sgt cetek.Eventhough ada rumah kat atas laut pun,tetapi laut dia tetap bersih.Hebat giler mentaliti org sana,sbb diorg betul2 jaga alam sekitar.Nak ajer aku edar membership Alam Sekitar Petrosains.

jauh seh!!!dr kiri ke kanan..

sekarang ni aku tak nak membebel lagi..tgklah koleksi perjalanan rare kami..ok!

 ini adalah chalet tempat kami menginap-RM 70 satu malam


 ni bilik anak dara yg bersepah..sory gurls,bilik korang jd contoh..toilet dia terbaik sbb air mandi korang tu akan terus jatuh ke laut..maknanya ikan-ikan akan makan daki-daki korang


 kalau kat semenanjung ni,dah sama kaler ngan air bancuhan water kaler


sebelum memulakan 8 jam perjalanan,kiranya br smp KK..time maghrib ni!
TERIMA KASIH ATIN!!

 berjaya jugak aku berpijak di Mabul ini!

 makanan seafood yg x boleh dinafikan kebestannnya

 diatas bot abg rambut kembang

 ni adalah local boy yg bertelanjang..diorang punya sampan adalah ukiran batang pokok je..tp diorang mmg mesra pelancong..gambar b&W ni bertujuan mengaburi mana2 bahagian yg tergantung

 aku sendiri x tau jalan utama masuk mabul ni..aku rasa yg ni kot..sebenarnya mabul dikelilingi oleh chalet..kalau korang dtg,bot2 ni akan bw korg ke chalet terus..so,byklah jeti yg leh masuk pulau

ni interaksi antara geng gile ngan geng togel

sebenrnya,ada byk lagi gambar tetapi ianya terlalu mengaipkan sprt menaikkan hasil tangkapan ke dalam bot,muka-muka menguap...sbb aku byk ambil gambar yg x berapa sesuai untuk dimasukkan kedalam blog.(faham-faham ye)

walaubagaimanapun,trip ini sgt teruja sbb dr dulu lagi bila aku tgk pulau mabul kat Tv,aku selalu bygkan..smpai ke aku kesini nanti?..akhirnya,berkat kesabaran dan kegilaan idea2 semua pihak..berjaya juga aku kesini..kalau u guys nak tau berapa bajet ke Mabul secara keseluruhan,ianya adalah sebanyak:



less then RM 478.00

so,kalau ada mana-mana nak bercuti ke sini,sila ikuti tips ini:

-bawa makanan sendiri kalau u guys choosy,tp kalau boleh belajar menerima makanan org lain
-pergi dgn orang yg betul2 rapat supaya bila berlaku masalah,korang xde stress2 tarik muka
-perjalanan 8 jam tu sebenarnya menarik sbb perjalanan itu akan melalui kaki Gunung Kinabalu(tp xde gambar)..aku siap tanya Ipin,betul ke tu Gunung Kinabalu..mahu si Ipin lempang aku biler tanya banyak kali.
-sila isi minyak awal2 dan buang air awal2,sbb kat sana xde kawasan RNR..stesen minyak pun bercinta kalau korang nak cari
-mulut jaga!!!
-amik gambar banyak2..sbb Semporna & Mabul ni dah mcm kat alam lain.
-respek local people.
-jaga kebersihan(malu jer)
-kadang2 ada bebudak mabul yg berani mintak duit kat pelancong..jd,jgn layan n blah..kalau korang stay..dia akan tgg je

ok..yg lain tu comment sense la...jaga diri elok2...

p/s:jauh mana korang gi,solat jgn ditinggalkan

1 comment:

  1. Babee! nama tempat Bundu Tuhan gila horror okay. HAHAHAHAHA. Tapi nama tempat depa memang gila horror.

    Lagi satu bab yang bila nampak Gunung Kinabalu tu macam tak caya kan? Aku pun sama macam tu. Sebab kita selama ni duk tengok buku bentuk dia lain. Tapi bila tengok betui betui lain betui puncak dia.

    Ang tau tak GUnung Kinabalu ialah batu granit terbesar di dunia?

    Thanks for all this info. Insya allah aku plaks nak pi la lepas ni.

    ReplyDelete