Sunday, January 24, 2010

CATATAN KEMBARA :KUALA KANGSAR

knocky! knocky!

well, lupa plak nak inform awal2 yang weekend lepas blog ni x beroperasi sgt sbb aku sekeluarga pergi Berlibur di KUALA KANGSAR...yes...mcm pelikkan famili aku gi cuti kat pekan kecik..sebenarnya,aku xpernah pi situ,famili aku je penah..then diorg mmg dah tangkap cintun ngan pekan tu...then now br aku faham y.Mula2.pg sabtu tu kitorang gerak sebelum subuh lg sbb nak angkut adik POMPOAN aku kat UITM sri iskandar...sampai sana dlm lingkungan kul 9 gakla...then,kitorang pecut menuju ke Pekan Parit dulu,utk mencekik...pastu br la pecut ke sana..(K.KANGSAR)

mula2 smp tu,aku rasa pekan Kuala Kangsar tu sama je ngan pekan2 kecik yg lain seperti Pekan PD,Pekan Kemaman dll.Tp,kata orang,xkenal maka x fall in love..angkat ko!Dan sbb yg aku leh katakan Kuala KAngsar ni Unik adalah seperti berikut:

MAKANAN:


tgk uncle ni tebar roti canai ni jer dah wat meleleh.makanan2 kat sini sumer nya kalau korang telan terasa mcm korang makan makanan yg best kat rumah...xcaya,nak tgk nasi lemak dia pulak?


nasi lemak dia mmg sedap..mcm makan kat umah kwn aku...time mak diorang masak..siap ada papadom tu..fuh!!memang menangkap..nak tau harga n.lemak ni hanya RM 2.00(rendang ayam siap telur mata kuning goyang)


perhatian kepada geng2 buruk makan aku,laksa di Kuala Kangsar ini dipercayai Laksa yang terbest pernah aku temui..Nama laksa ni,Laksa Pak DIn,kalau korang sebut je nama laksa ni,konfirm senang nak cari..memang rare..kalau korang hirup je kuah dia,korang seolah2 berada dialam yg lain..camne tu?



 

korang layan x PAU?aku adalah antara peminat PAU yg agak agresif didunia..hahaha,btw korang ada berani makan pau buatan cina?kat sini,memang lain sikit budaya dia,ada gaya pemahaman 1 malaysia sikit..kat sini,orang melayu mmg selamba makan kat restoran cina..mcm berjaya kan 1 Malaysia kat sini..huhu.PAu sini sgtla masyuk sbb inti dia x kedekut,paunya pulak geboo, dan kalau makan skali,esok nak lagi..(ni pun dah terasa kat tekak ni)

CENDERAMATA:


takut aku tgk mak aku renung..takut dia nak beli Rak besi ni,nak ckp apa?



kecikkan labu sayung dia,leh sejukkan air liur je tu!






pompuan ni kalau shopping mmg menakutkan,dia sendiri x tau nak beli apa..jgn dia angkut 1 kedai sudah!


nilah bengkel wat labu sayong..diorang dh sukat2 tanah liat mengikut bentuk dan acuan yg diingini...kalau nampak segedebak tu,maknanya diorang nak wat pasu cina hong kong depan pintu,yg leh muatkan kereta kancil.. tp,bengkel ni mmg bersih!



ni,kata pemilik bengkel merupakan mesin bancuh tanah liat...kiranya kalau time raya,nak cari side income lehla bancuh kuih bahulu,besar punya!



siapa suka sauna?tryla masuk! konfirm kuar jd debu..leh simpan dalam labu sayong..kan!
inilah dia microwave gergasi yang bakar labu sayong ni..aku tabik spring kat tauke dia sebb microwave ini merupakan subsidi kerajaan..dia leh dpt sbb bisnes dia sgt bagus..kepada kengkawan yang nak berniaga,contohilah dia..

BANGUNAN & ALAM SEKITAR 




ni kat pesisir sg perak..adik aku ckp,dulu 1st time dtg sini air sg dia rapat sgt..dah sama tinggi ngan tebing.pastu aku ckplah.."bukan banjir ke namanya tu?"..balas adik aku,"bukanlah,sg ni mmg mesra ngan tebing dia,x amik kesempatan pun,"(PULAK DAH!)

 
masjid ni slalu aku tgk kat buku teks Kajian tempatan time skolah2 rendah dulu je..sbb masjid ni diiktiraf antara masjid tercantik..skali,dah dtg sini,apa lagi crlah masjid ni..nak tgk dr dekat..
subhanallah..mmg cantik..shot pun cantik!

 
yg ni aku frust,kunun2 nak amik pic istana ni..kot2 nampakla Raja Nazrin minum ptg..skali xdpt sbb istana ni dikelilingi oleh pepohon2 yg rimbun..hahaha,siyala ayat aku ni.
aku agak tabik dgn persekitaran istana ni,sbb dia bg pelawat round sekeliling istana walaupun x masuk istana...cuba korang gi Istana johor,istana negara,istana n.sembilam...korang nak dekat pun,silap2 aribulan kena tembak dah..kiranya istana ni mesra rakyat la.


parents aku suka gile tgk muzium ni..kami dtg lewat 30 min,dah tutup..tp tgk anyaman dinding dia kat luar tu pun dah wat bapak aku menjerit2..cantik wo...

 
nilah rupa pekan Kuala Kangsar time waktu malam,xdelah happening sgt tp sweet..kalau nak bandingkan ngan pekan Tenom n Pekan Pd,kul 7 mlm dah golap! yg bukak pun 7E je..kat sini happening lagi..tp xdela karok n nite club ok...ko ingat ni pekan LAS VEGAS per..

 
ni pulak rupa pasar tani yg aku jumpa ngan MEOR exrumate aku dulu..bapak aku kalau bercuti kat pekan2 kecik ni mmg dia cr pasar..tgk mende2 pelik kat tempat orang...tp mmg betul,benda2 kat kl mmg xde kat sini..xcaya..korang gilah sendiri...

MANUSIA



ni jibaok(kanan) yg kitorang kena amik dia kat UITM dia..adik pompuan aku lah....nyusahkan je..ish!

 
 pasni,aku plan nak travel ke MANILA..siapa nak ikut?siyes ni?

 
nilah exrumate aku(MIOR KHAIRUL AZREN) yg aku jumpa kat Pasar Tani Kuala Kangsar..tp xdelah dia dressup bw bag bagak ni..sempoi je..suar pendek siap gi beli paper je...

No comments:

Post a Comment