Sunday, January 10, 2010

ANUGERAH JUARA LAGU 24


knocky knocky!



time ni baru je abis ajl,n aku siap rebut2 lagi nak pakai pc umah sbb laptop aku dah rosak...btw,aku sure mlm ni jutaan rakyat malaysia terpaku depan tv sejak jam 9.00 mlm td sbb menonton AJL..takbir raya pun orang x tgk tv mcm ni..oklah...seperti tahun lepas,aku tahhun ini akan terus memberi ulasan terhadap event tahunan yg menjadi ikutan orang ramai..tp kali ni aku agak tabik sbb overall aku leh katakan ianya antara yg terbaik... well kita ikut kronologi dia dulu...


opening:

dlm paper ada mention awal2 dato' ct akan perform nyanyi lagu MUH(lagu untukmu)..then aku terbayangkanlah yang lagu tu akan jadi melewh n over melankolik...sekali mmg betul,aku rasakan lagu tu mmg x sesuai perform camtu,tambahan pula ada pulak unsur2 irama etnik yang mengharukkan lagi lagu tu...kiranya mcm x berapa kena...

tetapi,bila Lan duet ngan Dato CT. baru kuar aura lagu tu...dato ct bukan main lagi jerit ala2 panggil Dato K makan malam..tp si Lan pulak yang menyahut..memang best!thumbs up!



Estranged-Aurora


pembukaan Ajl kali ni mantap,tahun ni dia agak simple dan xde lagi dah unsur2 wayang kulit...lagu aurora ni sebenarnya sedap cuma dr pendengaran aku,aku rasa dia sedikit bersepah..dan bahayanya lagu ni membuat sebutan lirik jadi mengulum..ecspecially kat part Aurora oh Aurora...dah jd bunyi lain..lagi pun,koir yang diorang gunakan sgt mantap..triad diorang best giler..syabas..



Alya-Tak Mungkin Kerna Sayang


lagu ni pd mulanya aku x amik port sgt sbb lagu ni mcm biasa dengar,lebih2 lagi ajai yang buat...mcm dah sama..tp yg buat aku terkejut mlm ni biler vokal dia sangat jelas dan bertenaga..sbb dia ni jenis penyanyi yang lepaskan suara,no control2!! lagi satu,konsep persembahan puun menarik,siap ada tarian jemari kan...tp sayang,alya ni pemalas pulak,xnak menari sama..taula ko duduk atas sofa Cavensi besau!!



Misha Omar-Cinta Adam & Hawa


lagu ni aku ramalkan menang sbb pencipta dia budak USM,so kena la support produk USM..lagi satu sbb lagu ni susah ..come on beb,lagu ni aku rasa misha je yang leh bw...aku tgk performance dia yang baca2 sajak tu smp abis,mata x berkelip..terpukau dengan vokal dia.wow!!



Hafiz-Masih Jelas


time raptai katanya rambut lurus,skali ala2 makungga...hehe..sory rambut x bagi markah ok...persembahan dia biasa je..cuma suara dia xberapa jelas,come on beb,juara kan..tp bagus budak ni,dia leh hold EMosi dia smp abis lagu..jelas kelihatan...lampu2 tu apa motifnya??



Bunkface-Situasi


kalau band indie masuk mesti arrangement gempak..bunkface punya music dah mcm muse bw lagu Feeling Good..walaupun key diorang dah turun,tp memg terpercik aura lagu tu...yang lagi best,diorang siap sambar budak2 idola kecil musim kedua Aril N nurul...bagus gak expose budak2 tu,ada bakat ada ruang...(kecik2 dah merasa AJL,aku bila lagi?)huhu



Stacy-Pakai Buang


konsep zoo dan binatang buas diatas pentas mmg menjadi,walaupun kali ni x seenergetic tahun lepas(thn lepas dia terkinja2 mcm agnes monica)tp tahun ni persembahan dia ada iras2 Christina Aguilera..wild,buas,cage...pastu siap pakai efect2 lampu...dah mcm artis taiwan perform..bravo stacy!



Aizat-Pergi


lagu ni mmg ada jiwa..1st aku suka giler suara pompuan india tu..mmg best giler..bak kata Azmeer roh dia yang nyanyi...pastui plak,yang main muzik cina tu pulak,orang melayu..pergh...skali aku tgk konsep dah 1 MALAYSIA...mmg bestla..xyah jerit2...siap ada tribute utk legends MALAYSIA...lagu mana yg leh wat ko sedeih n bangga...lagu Pete Teoh ni la..



Hujan-Aku Scandal


aku suka flash Mob dia,pastu muka cuak noh yang kunun2 xtau paper...lagu arrangement pun seronok..teringat zaman2 PAkcik2 dlm citer P.Ramlee..cuma pasni koreograf balik tarian flash mob tu..Oprah kalau tgk dia leh gelak guling2...



Tomok-Rindu Terhenti


dulu mamat ni dikenali sbg mamat leleh ,all out betul atas stage siap promo filem lagi..hahaha. gempak seh diana danielle jahit baju tomok malam tu...dah mcm adam lambert nya baju..masalahnya bukan tomok sorang je,akim, faizal tahir, black sumer design dah nak sama...diana danielle jahit gak ke?hehehe...aku suka effect hantu diana danielle peluk tomok kat tv,tp dia xde kat atas pentas...ala2 lagu filem GHOST!!



Black-Aku Sayang RIndu Kamu


konsep lama la bro nyanyi dr luar pentas..zaman2 jamal abdillah dah buat dah...tp nasib baik vokal ko ke langit...sume orang rasa terbang...koir ko pun ganas gak..nyanyi kat tmpt penonton..kiranya juri kena toleh belakang amik markah..hahah..tp,vokal ko mmg improve..x sia2 mas idayuu rotan ko dulu..jgn lupa belanja mentor ko.huhu..



Akim-Bengang


beb,props ko aku x paham..mula2 yang ko duduk tu atas apa?aku tgk dah mcm badak air menguap?kata ada kesinambungan dr video klip,bukan dlm video klip ko bakar keter ke?xde kesinambungan pun,kalau ada spatutnya ko buat persembahan ala2 claim insurans siap gado2 sbb bengang tunggu lama....br betul...muka ko dah gempak garang,patutnya ko kena bw kayu besbol pecahkan keter ke apa...baru msg smp...tp vokal ko lg bagus dr hafiz...buat pertma kalinya aku dgr ko nyanyi ada klimaks,,,,kalau x selama ni mendatar je...



Yuna-Dan Sebenarnya


welcome gurls...aku pernah dgr dia nyanyi lagu whitney houston time OIAM 1 dulu..vokal dia bagus gile..tp sbb lagu dia lagi best,dia terpaksa ikut karekter lagu tu...thats y dia bukak mulut mcm nak x nak je...aku suka konsep dia mcm KT Turnstall..rekod bunyi pakai mesin perakam kat kaki tu...cuma dia wat kejap je..kalau dia wat smp satu lagu...konfirm best..n,Yuna lah satu2nya penyanyi yg tidak diiringi orkestra pimpinan RAMLI MS...dia yg request sendiri..



Aizat-Kau dan Aku


best gak sbb korang wat senaman ngan budak2 skolah...tp sebenarnya aku x berapa gemar melihat penglibatan budak2 dlm pentas ajl sbb ajl wat ari ahad,esok skolah kan,...so mcm x proper...konfirm esok cikgu akan ckp:Mazlin,berapa aizat bayar awak utk terkinja2 kat atas pentas smalam?kerja rumah yang saya bg tu dah siap?camner tu,siapa nak jawab,Aizat???
tp bro,persembahan lu mmg best ada cerita..kan best kalau lagu skolah aku camtu...(pening ustazah aku)



Faizal Tahir-Bencinta


arrangement lagu ni bagus...sbb dia tau Faizal Tahir x berapa sihat so dia kasi tukar abis..muzik mmg best...cuma aku xpaham interpretasi penari dia...aku tau black n white,tp x cukup untuk smpkan msg...good job bro..s.khabar arini ada kontroversi undian ko n tomok...sbb katanya ko nye show gempark n meninggalkan kesan kepada penonton..tp muzik ko je yang best yg lain masih lagi boleh dijangka...





Ramalan:


Vokal terbaik

ada 2 je,misha omar n black...misha kontrol bagus,black powerfull...


Persembahan Terbaik

aku xtau nak pilih siapa sbb masing2 ada konsep yg berbeza...cuma aku tgk performance siapa yang ada unsur2 joyful!


Ketiga
Bencinta-Faizal Tahir


Kedua
Dan Sebenarnya-yuna


Juara Lagu 24
Cinta Adam & Hawa-misha omar



Keputusan

vokal terbaik
black
aku rsa pasni kita kena percaya ngan bakat2 baru...dia orang pertama yg l\hapuskan stigma tu



persembahan terbaik
aizat-kau dan aku
mmg patut sbb unsur2 joyfull tu ada,tp ko kena backup budak2 skolah ni kalau cikgu hentam diorang esok..hehehe


ketiga
Bencinta-Faizal Tahir
mmg antara lagu yg akan dpt top 3 nya...kontroversi undian ngan tomok pun dah bagi hint yang faizal tahir akan dpt tempt



kedua
Dan Sebenarnya-Yuna
proud dgn dia la sbb bakat baru yg diiktiraf...siap pakai tudung tu...bagus yuna..pasni dgr lagu CInta Sempurna by Yuna gak..hehehe



Juara Lagu 24
Pergi-Aizat
aku terlepas pandang kehebatan lagu ni...orang bijak pandai muzik pernah ckp kat aku,yang lagu yang baik itu adalah lagu yang samp kedalam hati..n malam ni,pete teoh mencipta segalanya...aku dpt rasakan markah lebih sebb ada unsur 1 MAlaysia..tahniah Aizat!!
cuma aku xnaklah dengar yang lagu ni sbb yasmin ahmad,lagupun one of their jurry kan Farid ridzuan yang mengasaskan YAYASAN YASMIN AHMAD..so,jgnla kata Dato farid guna kuasa dia pulak..lgpun lagi ni mmg mengejutkan ramai pihak,dan ia berada dilandasan sendiri.

p/s
tahniah kepada semua pemenang n kepada 3 serangkai hos yang funky..u guys did a good job!!


2 comments:

  1. Akhirnya aku dapat baca artikel ang dengan penuh semangat!!! Pada pagi Ahad 17 jan 2010 jam 5.41 am.

    Aku rasa kita macam duduk betui selari walau pun jauh, pendapat ang sama macam aku. Cuma ada bits and pieces ada jer yang aku ada. Hang takdak. Dan hang nampak, dan aku tak tau.

    Apa pun. Aku kagum hang tulis banyak letak fakta dari auta. Akak banyak auta u olls. Siap paku - paki Jepridin lagi. HAHAHA

    Anyway, i like u letak ramalan before keputusan. OM POM u olls.

    ReplyDelete
  2. dunia blog kan...kita just bg pendapat je kan..ala2..sikit2 yang de tu normalla..pasni rutin kita kritik event2 camni je..baru pom pom!

    ReplyDelete